Afasiförbundet/Talknuten är kritiska till utredningen Förbättrat stöd i skolan (SOU 2025:44) och har avstyrkt de flesta av utredarens förslag.
Sammanfattning
- Afasiförbundet/Talknuten avstyrker de flesta förslagen i utredningen eftersom vi anser att de inte tar hänsyn till behov och förutsättningar hos den stora elevgrupp vi företräder. Två elever varje klass har språkstörning/DLD men kunskapen om funktionsnedsättningen är fortfarande låg i skolan.
- Utredningen lyfter fram vikten av tidigt stöd, vilket är bra. Elever med språkstörning/DLD har ofta behov av tidiga, långvariga anpassningar/särskilt stöd i skolans alla ämnen. Stöd ska ges under kort tid och i maximalt tre ämnen per termin, enligt utredaren. Stöd ska ges ”snabbt och flexibelt”, men för vem undrar vi? För att möta skolan eller elevens behov?
- Afasiförbundet/Talknuten är vidare kritiska till förslaget att Läsa-, skriva-, räknagarantin ska avskaffas. Vi anser att garantin är en viktig åtgärd för att elever ska få rätt stöd tidigt.
Läs hela remissvaret