Talträning – när det är svårt

Afasi kan innebära svårigheter att hitta ord – för andra att talet är borta och språkförmågan nästan utslagen. Som anhörig, vårdare eller personlig assistent vill man ofta få tips hur man kan hjälpa till att träna. Framför allt när det är svårt med talet.
Om den som har afasi har kontakt med logoped, ska man självklart fråga logopeden. Svårigheterna är individuella. Här kommer några tips på vad ni kan göra tillsammans när det är en svår afasi. Men kom ihåg:

  • Stroke och hjärnskador gör att man lätt blir trött och har svårt att koncentrera sig. Träna hellre korta stunder.
  • Respektera om den du hjälper inte vill eller orkar mer just då. Det är mycket viktigare att förbli goda vänner.

För att göra beskrivningen enklare kallas den som har afasi för ”Kim”.

Stimulera språk och hjärna

Använd korta meningar och betona de viktiga orden. Sätt ord på det ni gör: ”Ja, först tar vi strumporna och sedan skorna”. Och på det ni ser: ”Titta Kim, det är en fågel på fönsterbrädan. En talgoxe”.

Titta tillsammans på saker du vet intresserar Kim. Sportsidorna i tidningen, reklamen från trädgårdsmästaren, bilder på barnbarnets 6-årskalas. Du läser eller berättar. Tala enkelt och rakt. Uppmuntra Kim att svara.

Det är bra träning för hjärnan att spela sällskapsspel. Det behövs inte att man pratar. Det kan då ibland komma ord, helt spontant.

Motverka isolering

Hitta möjligheter att komma ut och träffa folk. Uppmuntra Kim att följa med till kyrkan, på fotbollsmatchen och så vidare. Berätta för nära vänner hur det står till och bjud hem dem. Om Kim har stora svårigheter, bjud bara ett par stycken och prata en i taget.

Uppmuntra kommunikation

Viljan att kommunicera är motorn för att orka fortsätta träna. Men orken och viljan kan vara svaga, särskilt om Kim märker att ingen frågar efter eller förstår vad han/hon vill.

Ge Kim möjlighet att välja i vardagen: Ost- eller korvsmörgås? Gröna koftan eller röda västen? Visa upp alternativen så att de går att peka på. Kanske klarar Kim att peka i en kommunikationsbok eller på bilder på surfplattan, eller markera när du pekar på den bild Kim menar. Använd gärna papper och penna när ni pratar och skriv upp nyckelord.

Snappa upp, försök tolka och förstärka Kims egna initiativ till kommunikation. ”Kim, du har tittat på altandörren flera gånger nu. Vill du gå ut på altanen i solen?”

Träna orden

Sjung tillsammans. Musiken finns mest i högra ”friska” hjärnhalvan. Takt och melodi hjälper ibland fram texter man kunnat, helt eller delvis.

Utnyttja automatiken. Räkna 1-10 taktfast tillsammans. Ibland går det lättare om du tar Kims hand. Om det fungerar, prova veckodagarna, månaderna och ramsor du vet att Kim kunnat förr. Pröva om Kim kan fylla i sista ordet i ordspråk eller ordpar som ”Höger och …”, ”Kniv och …”.

Träna att skriva av egna namnet och namn på personer i familjen.

Text av Ann Ander, legitimerad logoped. Texten publicerades första gången i Tidningen Afasi 2/2014